تبلیغات متنی

بیماری هایی که از معاینه دهان ها مشخص می شوند

مجموعه : پزشکی و سلامت
بیماری هایی که از معاینه دهان ها مشخص می شوند

بیماری هایی که از معاینه دهان ها مشخص می شوند

از سلامت دندان ها و شکل و ظاهر آن ها می توان بیماری را در افراد مشخص کرد. مشخص شده که ما باید بهداشت دهان و دندان و سلامت عمومی بدن را یکپارچه در نظر بگیریم. چون پرواضح است که حفره دهان در واقع آینه‌ای از سایر نقاط بدن است. در نتیجه می‌توانیم از طریق معاینات عادی دندانپزشکی، مشکلات سلامتی دیگر را نیز تشخیص دهیم؛ به عبارت دیگر، وضعیت لبخند شما، وضعیت سلامت سایر نقاط بدن را نشان می‌دهد.

 

گاهی اوقات حتی قبل از این که علائم این بیماری‌ها ظاهر شود، می‌توانیم از طریق معاینه دهان متوجه این بیماری‌ها شویم. در ادامه به ۵ بیماری که از طریق دندان و دهان نیز شناسایی می‌شوند، می‌پردازیم.

 

1. بیماری دیابت

دندان‌پزشک شما تنها به میزان سفیدی دندان شما اهمیت نمی‌دهد. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، تقریباً دوسوم دندان‌پزشکان اظهار داشتند به بیمارانی که التهاب لثه داشته‌اند، توصیه کرده‌اند که تست دیابت بدهند. چرا این تشخیص اهمیت دارد؟ دیابت نه تنها یک بیماری رایج است، بلکه علائمی نیز ندارد. بیشتر افراد دیابت دارند؛ اما نمی‌دانند. این یعنی استفاده از دندان‌پزشک به عنوان یکی دیگر از پزشکان خانوادگی خود، ایده زیرکانه‌ای است.

 

ارتباط میان دیابت و دندانپزشکی چیست؟ میزان بالای شکر خون ممکن است به سلامت دهان شما آسیب برساند، همان‌طور که مواد شیرین‌کننده یک قوطی نوشابه گازدار به دندان‌ها آسیب می‌رساند. این امر در نتیجه خشکی دهان روی می‌دهد که باعث افزایش پلاک‌ها شده و افرادی را که دیابت‌های کنترل‌شده ندارند، مستعد مبتلا به مشکلات دهان و دندان می‌کند.

 

دو نشانه رایج در دهان که نشان‌دهنده دیابت است عبارت است از: آبسه‌های متعدد در لثه و تنفس بدبو. در واقع این بو شبیه بوی یک میوه ترشیده و ناشی از ماده‌ای به نام کتون است.

 

2. بیماری‌های قلبی

دندان‌های شما میزان سلامتی قلبتان را نشان می‌دهد. طبق یک تحقیق که سال ۲۰۰۷ انجام شد، افرادی که بیماری‌های دندانی دارند، اغلب کسانی هستند که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها بیشتر است. در میان افرادی که هم بیماری قلبی و هم بیماری دندانی دارند، اگر بیماری دندانی درمان شود، بیماری قلبی به میزان زیادی بهبود می‌یابد.

 

زمانی که در دهان یک بیمار نگاه می‌کنید و یک التهاب مزمن می‌بینید، متوجه می‌شوید که بیمار دارای استرس در ساختار بدنی خود است. البته هیچ نشانه دهانی خاصی برای بیماری قلبی وجود ندارد؛ اما بیشتر بیماری‌های مزمن دندانی با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط دارند. علائم رایج عبارت‌اند از دندان شل، جابه‌جاشونده یا افتاده و عقب‌نشینی لثه.

 

بیماری هایی که از معاینه دهان ها مشخص می شوند

آبسه‌های متعدد در لثه و تنفس بدبو دو نشانه رایج دیابت است

 

3. زوال عقل

آیا دندان‌ها می‌توانند از دست دادن حافظه را نشان دهند؟ طبق یک تحقیق جدید در بریتانیا، از دست دادن دندان با زوال عقل ارتباط دارد. همچنین طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۲، افراد مسن‌تر که بهداشت دهانی ضعیفی دارند، ۷۶ درصد بیشتر دچار زوال عقل می‌شوند. این موضوع حوزه نسبتاً جدیدی در تحقیقات است؛ یعنی ارتباط بین این دو موضوع کاملاً مشخص نیست.

 

با این حال در یک تحقیق در سال ۲۰۱۳، یک باکتری مرتبط با عقب‌نشینی لثه در مغز افرادی که دچار زوال عقل هستند، کشف شد. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالاً بیماری زوال عقل نقش مهمی در التهاب لثه و عقب‌نشینی لثه دارد.

 

4. پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث نمی‌شود که دندان‌های شما فاسد گردند؛ اما دندان‌پزشک می‌تواند از طریق عکس ایکس ری استخوان‌های دهان مانند استخوان فک، پوکی استخوان را شناسایی کند.

 

یک استخوان سالم باید هم در بخش لبه‌ها و هم در داخل تراکم داشته باشد و اگر این‌طور نباشد، بیمار احتمالاً دچار پوکی استخوان است. در واقع، طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، ضخامت استخوان فک زنان یائسه با تراکم ستون فقراتشان یکسان بود. این یعنی دندان‌پزشک می‌تواند پوکی استخوان را شناسایی کند. پوکی استخوان معمولاً تا زمانی که شکستگی رخ نداده، تشخیص داده نمی‌شود.

 

5. بیماری برگشت اسید از معده

گاهی اوقات ممکن است سوزشی را در قسمت قفسه سینه خود احساس کنید؛ اما تأثیر آن در دهان بیشتر مشاهده می‌شود. اگر دچار بیماری بازگشت اسید از معده باشید، بالا آمدن اسید معده، مینای دندان‌ها را از بین می‌برد. این موضوع بیشتر در دندان‌های جلو مشاهده می‌شود. دندان‌ها در این حالت فرسایش می‌یابند و باریک‌تر می‌شوند. نباید این موضوع را نادیده بگیرید. یک نشانه دیگر برای این بیماری، احساس طعم ترشی در دهان است.

در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، محققان متوجه شدند نزدیک به یک‌سوم افراد بالغ که دچار فرسایش دندان هستند، دچار بیماری رفلکس معده هستند. به خاطر داشته باشید این فرسایش می‌تواند بدون ایجاد درد در قفسه سینه نیز ایجاد شود؛ به عبارت دیگر شما ممکن است دچار بیماری بازگشت اسید از معده باشید و ندانید؛ اما دندانپزشک می‌تواند این بیماری را شناسایی کند.

پربازدید هفته
پربازدید ماه

عکس های خنده دار

عکسهای دیدنی و جالب