تبلیغات متنی

دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی

دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی

دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی

سفید شدن موها هم می تواند ارثی باشد هم می تواند به دلیل مشکلات و فشار روحی بر فرد باشد. در این مقاله از سایت آکاپرشین علت سفید شدن موها در جوانی را شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

علل و عوامل سفید شدن موی برخی آدم ها در کمترین سن چیست؟

اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگدانه‌ها دقیقا مشخص نیست، اما آنچه مشخص است، این است كه در نخستین مراحل خاكستری شدن مو، ملانوسیت هنوز وجود دارد؛ اما غیرفعال است.

 

بیهوده نیست كه می‌گویند جوان هم جوان‌های قدیم! این اصطلاح اگرچه از سوی سالخوردگان در ارزیابی روانی رفتاری جوانان امروزی گفته می‌شود؛ اما مصادیق این سخن تا ظواهر و نشانه‌های جسمی آنان نیز امتداد یافته و خیلی از جوانان امروزی نه صرفا به لحاظ روحی كه به لحاظ جسمی نیز ظاهر جوانی خود را از دست داده‌اند و پیش از زمان موعد نشانه‌های پیری در آنها بروز و ظهور یافته است.

 

این نشانه پیش از هر چیز در سفید شدن و ریزش موهای سر خود را نشان می‌دهد؛. موهایی كه گرچه در آسیاب سفید نشده‌اند، اما در دوران شباب رنگ باخته‌اند.
در گذشته ظاهر شدن اولین موهای سفید به معنی ورود آدمی به میانسالی و پختگی تعبیر می‌شد، چنانچه موی سفید احترام داشت و آن را نشانه بزرگی و باتجربگی معنی می‌كردند. اما امروزه در جامعه ما تعداد جوانانی كه موهایشان زودتر از زمان طبیعی‌اش رو به سفیدی گذاشته در حال افزایش است كه برخی آن را از عوارض زندگی پراسترس و صنعتی معاصر می‌دانند كه آثار خود را در سفیدی زودرس موی سر نمایان  می‌كند.

 

در گذشته سفید شدن  مو یكی از ویژگی‌های ارثی محسوب می‌شد. گروهی نیز این رخداد را در نتیجه افزایش سلول‌های مفید خون توجیه می‌كردند، اما امروزه این عقاید و دیدگاه‌های مشابه آن به كلی رد شده‌اند. با این حال هنوز هم بسیاری از متخصصان پوست و مو نقش وراثت را در این رخداد مقدم می‌دادند.

 

بطور متوسط موها از سن 35‌سالگی شروع به سفید شدن می‌كند و موهای ریش و سبیل زودتر از موی سر سفید می‌شوند و معمولا از ناحیه شقیقه شروع شده به سمت فرق سر پیشرفت می‌كند و راهی برای پیشگیری از سفید شدن در میانسالان وجود ندارد اما همیشه سفید شدن مو به‌دلیل بالا رفتن سن نیست و بسیاری از شرایط دیگر نیز موها را سفید می‌كنند.

 

در پایین‌ترین لایه پوست و در محل پایه و تكیه تار مو، سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» قرار دارند كه دائما تركیبی با نام «ملانین» تولید می‌كنند و همین «ملانین» است كه رنگ موها را ایجاد می‌كند. وقتی ملانوسیت‌ها كاملا فاقد رنگدانه شوند مو سفید می‌شود و اگر تعداد ملانین یك تار مو كمتر از حالت عادی شود، آن مو خاكستری و نقره‌ای می‌شود. ملانوسیت هر 10 سال حدود 10درصد از میزان و توان تولید رنگ خود را از دست می‌دهد.

 

اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگدانه‌ها دقیقا مشخص نیست، اما آنچه مشخص است، این است كه در نخستین مراحل خاكستری شدن مو، ملانوسیت هنوز وجود دارد؛ اما غیرفعال است. میانگین سنی سفید شدن مو در سفیدپوستان 34 سال و در سیاهپوستان 42سال است. اگر موی یك فرد سفیدپوست زودتر از 20‌سالگی و سیاهپوست زودتر از 30 سالگی سفید شود، به آن سفید شدن زودرس مو می‌گویند.

 

معمولا سفید شدن مو در مردان در حدود 30سالگی و در زنان در 35سالگی رخ می‌دهد. البته نسبت به عوامل تغذیه‌ای و ژنتیكی، حدود سنی ذكر شده تغییر می‌كند.

 

از طرفی در برخی افراد موها بسیار زود شروع به سفید شدن می‌كند كه باید گفت شروع این اتفاق بستگی به ژنی دارد كه از والدین خود به ارث می‌بریم. برخی افراد تصور می‌كنند یك فشارعصبی شدید یا هول و هراس ناگهانی باعث می‌شود موها یك شبه سفید شود، اما دیدگاه‌های علمی با این ادعا سازگار نیستند.

 

موی بدن و صورت هم مثل موی سر خاكستری می‌شود؛ اما معمولا این اتفاق بعد از تغییر رنگ موی سر بوجود می‌آید. سفید شدن موی سر معمولا از شقیقه‌ها آغاز می‌شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقیه نقاط پشتی سر می‌رسد.

 

سفید شدن مو نشانه پیری نیست

بسیاری از جوانان وقتی اولین موهای سفید را در آینه می‌بینند، می‌ترسند و برای این‌كه مثلا نشانه‌های پیری را در خود از بین ببرند شروع به كندن موهای سفید می‌كنند. كندن موهای سفید و یا رنگ‌كردن آنها و یا چیدن مو برخلاف عقیده عوام باعث كم شدن موی سفید نمی‌گردد.

 

برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موها باید از مواد غذایی استفاده كرد كه حاوی املاح روی، آهن، پتاس و منگنز باشد. تحقیقات نشان داده كمبود فلزاتی مانند آهن، روی، منگنز، تیتانیوم، تنگستن و مس از عوامل اصلی در سفید شدن موها هستند، البته این مساله علاج هم دارد.
كارشناسان تغذیه معتقدند؛ افرادی كه دچار سفیدی مو هستند، باید میوه‌هایی همچون؛ سیب، گلابی، هلو و همه میوه‌هایی كه حاوی مقادیری از املاح گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نیز مصرف سبزیجاتی همچون؛ سیر، پیاز، موسیر و تره كه دارای منگنز هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

 

نخودفرنگی، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو، سویا و سیب زمینی از جمله غذاهایی هستند كه مقدار قابل‌توجهی مس دارند و می‌تواند بر پوست و مو تاثیر بگذارد و حتی از سفید شدن مو هم جلوگیری كند.

 

خوردن جوشانده سبوس گندم، سنبل‌الطیب، مخلوط پودر سبوس برنج و شكر با نبات ساییده شده و نان جو هم در حفظ رنگ مو و كاهش موهای سفید موثر است و موهای سفید شده از موهای رنگی شكننده‌ترند، ولی ریشه آنها سست نیست و بنابراین سفید شدن موها نشانه ریزش مو نمی‌باشد.

 

كمبود ویتامین‌ها

بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌تواند روند سفید شدن موها را تسریع كند. كمبود ویتامین‌های B ، بخصوص اسیدپانتوتنیك و ویتامین 12 B یكی از موی سفیداین موارد است. بیماری تیروئید، بیماری‌های سیستم ایمنی، كم‌خونی، رژیم‌های سخت و طولانی‌مدت، بیماری‌ها و افزایش گلبول‌های سفید خون نیز باعث سفیدی زودهنگام و بیش از حد موها می‌شود.
در كنار این مساله باید به استعمال دخانیات نیز اشاره كرد. سیگار كشیدن نیز موها را سفید می‌كند. تحقیقات نشان داده، سرعت سفید شدن مو در سیگاری‌ها، چهار برابر افراد غیرسیگاری است. شاید علت این امر، كاهش رسیدن اكسیژن به ریشه موها باشد.

 

سفید شدن موی سر اگرچه بسیاری از جوانان و بخصوص زنان را نگران می‌كند، اما ظاهرا تا حدود زیادی از طاس شدن سر آنان جلوگیری می‌كند. دكتر محمدرضا خرازی،  متخصص پوست و زیبایی معتقد است موهایی كه سفید می‌شوند ماندگاری بیشتری می‌یابند و ریزش آن به تاخیر می‌افتد، ضمن این‌كه موهای سفید در جوانی كه در میان موهای سیاه به چشم می‌خورد و به اصطلاح حالت جوگندمی دارد به برخی از افراد زیبایی بیشتری هم می‌دهد، لذا با دیدن موی سپید در آینه چندان هم احساس پیری نكنید.

پربازدید هفته
پربازدید ماه

عکس های خنده دار

عکسهای دیدنی و جالب