تبلیغات متنی

فحاشی کنید تا سالم و تندرست بمانید

مجموعه : دانستنی ها
فحاشی کنید تا سالم و تندرست بمانید

فحاشی کنید تا سالم و تندرست بمانید

باوری عجیب و جدید برای کاهش استرس. کمتر پیش می‌آید که بشنویم فحاشی و ناسزا گفتن کار خوبی است؛ اما دانشمندان در انگلستان متوجه شده اند که ناسزا گفتن ممکن است به کاهش درد بدن کمک کند.

 

به گزارش سایت آکاپرشین محققان می‌گویند داوطلبانی که در تحقیق آنها شرکت داشته اند و به اراده و اختیار خودشان ناسزا گویی کرده اند، توانسته اند در مقایسه با گروهی که فحاشی نکرده بود مدت طولانی تری درد فیزیکی را تحمل کنند.

 

محققان در دانشکده روانشناسی دانشگاه کیل در انگلستان، برای این تحقیق از 64 داوطلب خواستند یک دست خود را در ظرفی پر از یخ فرو کنند و تا جایی که تحمل دارند آن را همان جا نگه دارند.

 

آنها همچنین از داوطلبان خواستند در حال که دستی در توده یخ فرو کرده اند، یک کلمه ناسزا را که خودشان آن را انتخاب کرده اند، دائما تکرار کنند.

 

این آزمایش یک بار دیگر تکرار شد، اما این بار داوطلبان باید از گفتن ناسزا خودداری می‌کردند. دانشمندان مشاهده کردند که داوطلبان “با ادب” قادر نبودند دست خود را به همان مدت زمان آزمایش قبلی، در ظرف یخ نگه دارند.

 

گروهی که فحش نداده بود یک دست خود را به طور میانگین به مدت یک دقیقه و پانزده ثانیه در یخ نگه داشته بود. اما آنهایی که ناسزا گفته بودند توانستند درد ناشی از فرو کردن دست در ظرف یخ را نزدیک به دو دقیقه طاقت بیاورند.

 

دکتر ریچارد استیونز، که سرپرستی این تحقیقات را بر عهده داشته است، می‌گوید در حالی که دلیل و چگونگی این ارتباط روشن نیست، این باور وجود دارد که درد را کاهش می‌دهد چون فحاشی به طور غریزی واکنش «جنگ یا فرار» را در انسان فعال می‌کند.

 

او گفت: «ما فکر می‌کنیم که با ناسزا گویی انسان به نوعی میزان خشونت خود را کاهش می‌دهد. ما همچنین می‌دانیم اگر واکنشی عاطفی وجود داشته باشد، تحمل و طاقت انسان در برابر درد افزایش می‌یابد».

 

دکتر استیونز می‌گوید او باور دارد که ناسزاگویی کارآیی دارد چون وقتی داوطلبان نفرین کنند و فحش بدهند، ضربان قلب آنها افزایش می‌یابد که خشونت را کاهش می‌دهد و به انسان کمک می‌کند با هر ضعف و خطری مقابله کنند.

 

او افزود: این واکنش ممکن است همچنین توضیح دهد که چرا ناسزاگویی قرن هاست بخش لاینفک ارتباط اجتماعی انسان‌ها بوده است.

 

اما دکتر استیونز یادآوری کرد که ناسزاگویی برای کاهش درد فقط زمانی موثر است که فرد در محاوره‌های روزمره خود عادت نداشته باشد ناسزا بگوید.

پربازدید هفته
پربازدید ماه

عکس های خنده دار

عکسهای دیدنی و جالب