تبلیغات متنی

کودکان را تا چه سنی همراهی کنیم؟

کودکان را تا چه سنی همراهی کنیم؟

کودکان را تا چه سنی همراهی کنیم؟

 

کمک به آماده کردن فرزندتان برای زندگی بعد از دبیرستان یکی از مهمترین کارهای والدین است. بااینکه تصور کردن فرزندتان به عنوان یک بزرگسال کار سختی است اما با داشتن یک رویکرد درست، می‌توانید به آنها کمک کنید به راحتی از کودکی به بزرگسالی عبور کنند.

رفتن به دانشگاه، پیدا کردن کار یا رفتن به خدمت نظام‌وظیفه معمولاً انتخاب‌هایی است که نوجوانان با آن روبه‌رو هستند. در زیر عنوان می‌کنیم چطور به فرزندتان برای تصمیم‌گیری کمک کنید.

 

دانشگاه و موسسات آموزشی

بااینکه ممکن است خودتان همان سال آخر دبیرستان به فکر انتخاب دانشگاه و رشته‌تحصیلی بودید اما این روزها بخاطر تقاضای بالا و برنامه‌های رقابتی موجود بین کنکوری‌ها، نوجوانان باید زودتر شروع کنند. درواقع، خیلی از دانش‌آموزان به محض وارد شدن به دبیرستان به فکر دانشگاه هستند.

یک آماده‌سازی خوب برای فرزند نوجوانتان می‌تواند این باشد که بنشینید و شروع به نوشتن کنید. نوجوانان باید اهداف و دستاوردهای خود را لیست کنند، حتی اگر هنوز رشته‌تحصیلی مشخصی را برای خود انتخاب نکرده باشند. از فرزندتان بخواهید لیستی از موارد زیر گرد آورد:

• توانایی‌ها و ضعف‌های درسی و شخصی

• فعالیت‌های فوق‌برنامه

• پاداش‌ها و جوایز

• میانگین معدل

• رتبه کلاسی

سپس باید به لیستی از ویژگی‌هایی که در دانشگاه موردنظر خود جستجو می‌کنند تهیه کنند: مثلاً دوست دارند دانشگاه موردنظرشان نزدیک به محل‌سکونتشان باشد، یا دوست دارند زندگی کردن در شهری جدید را تجربه کنند؟

وقتی این اطلاعات را جمع‌آوری کردند، باید شروع به تحقیق کنند. اینترنت، مشاوران درسی و تحصیلی می‌توانند منابع خوبی برای کمک باشند.

متخصصین توصیه می‌کنند که نوجوانان انتخاب‌های خود را به 6 تا 10 رشته‌تحصیلی محدود کنند و آنها را اولویت‌بندی کنند.

دانشگاه آزاد را بخاطر شهریه بالای آن کنار نگذارید. خیلی از دانشجویان وارد این دانشگاه‌ها می‌شوند و بااستفاده از وام‌های دانشجویی تحصیلات خود را به اتمام می‌رسانند.

 

انتخاب‌های شغلی

اگر فرزندتان علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارد یا مجبور است برای مخارج تحصیل خود کار کند، باید انتخاب‌های کاری او را بررسی کنید.

برای نوجوانی که درمورد آینده خود مطمئن نیست، بد نیست که به ارتش بپیوندد. در آنجا هم نظم و انضباط را یاد می‌گیرد، هم حقوقی دریافت می‌کند که می‌تواند آن را برای خرج تحصیل خود پس‌انداز کند و هم یک حرفه جدید می‌آموزد. همچنین دولت برای جوانانی که به ارتش ملحق می‌شوند، تسهیلات ویژه‌ای می‌گذارد.

اما نوجوان شما باید به دقت همه معایب و مزایای کار نظامی را قبل از انتخاب آن بررسی کنند. از این گذشته، اگر پسری ارتش را دوست نداشته باشد یا حتی فکر رفتن به جنگ برای او ترسناک است، باید آن را کنار بگذارد. اگر فرزندتان به دنبال آموزش‌های خاصی در ارتش است، دقت کنید قراردادی که می‌بندد شامل آن آموزش‌ها شود.

پیدا کردن کار بلافاصله بعد از مدرسه انتخاب خیلی خوبی است. نوجوانانی که این راه را انتخاب می‌کنند باید یاد بگیرند که چطور دنبال کار بگردند، چطور رزومه کاری بنویسند و مهارت‌های لازم برای مصاحبه‌های کاری را هم بیاموزند.

شرکت‌های زیادی لازم می‌بینند که کارمندانشان آموزش و تحصیلات لازم در راستای کار خود را ادامه دهند که فرزندتان باید از قبل در این مورد تحقیق کند.

یک انتخاب دیگر کارآموزی است که امکان آموزش کامل در یک رشته خاص را برای او فراهم می‌کند.

 

کودکان را تا چه سنی همراهی کنیم؟

والدین و فرزندان

می‌توانید به فرزندان کمک کنید به راحتی از کودکی به بزرگسالی عبور کنند‎

 

وقفه و استراحت

برای خیلی از نوجوانان یک سال فاصله انداختن بین دوران دبیرستان و وارد شدن به دنیای واقعی بسیار مفید است. ای زمان فرصت بسیار خوبی برای مسافرت، انجام خدمات اجتماعی یا حتی زندگی در یک کشور بیگانه قبل از اینکه مسئولیت‌های زندگی سخت‌تر شود است.

و یک سال استراحت کردن فرصت دانشگاه رفتن را از آنها نخواهد گرفت—مخصوصاً برای آنهایی که کارآموزی کردن را انتخاب می‌کنند می‌تواند مفید هم باشد.

در این یک سال می‌توانند درمورد دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی مختلف تحقیق کنند.

زندگی خودشان است…

وقتی حرف از آینده پیش می‌آید، بعضی نوجوانان صحبت را تغییر می‌دهند. در زیر نکاتی آورده‌ایم که کمکتان می‌کند به خوبی با فرزندتان درمورد آینده حرف بزنید.

• به حرف‌های او خوب گوش دهید و با وسوسه نصیحت کردن آنها مقابله کنید. اگر فرزندتان درگیر تصمیمگیری است، تعریف کردن یکی دو خاطره درمورد تصمیم‌گیری‌های سختی که خودتان در گذشته داشتید می‌تواند کمکشان کند.

• در کمال احترام و حمایت، کمی به فرزندتان آزادی دهید. اینکه سعی کنید آینده او را خودتان هدایت کنید، عواقب خوبی نخواهد داشت. این درست زمانی است که نوجوانان مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مشکل را یاد می‌گیرند.

• نوجوانتان را برای دور بودن از خانه آماده کنید. به او کمک کنید بتواند در برخورد با مشکلات، جنس‌مخالف، موادمخدر، الکل، رابطه جنسی و همچنین کارها و فعالیت‌های روزمره (مثل غذا پختن، شستشو و نظافت خانه، خرید کردن، پرداخت قبوض و مدیریت مالی) مهارت پیدا کند.

• اصلاً از محدودیت گذاشتن برای مقدار حمایت مالی خودتان از نوجوانی که تصمیم دارد یک سال وقفه انداخته و استراحت کند، نترسید. برای نوجوانان لازم است که استقلال داشتن را یاد بگیرند.

 

از کجا کمک بگیرید

اینترنت نقطه شروع خوبی برای تحقیق و به دست آوردن اطلاعات لازم درمورد علایق فرزند نوجوانتان است. می‌توانید از کمک مشاورین مدرسه که می‌توانند بچه‌ها را در مسیر درست قرار داده و اطلاعات موردنیازشان را در اختیارشان قرار دهند نیز استفاده کنید.

کتابخانه محل را هم دست کم نگیرید. در کنار کتاب‌ها و مجلاتی که وجود دارد، کتابدار هم می‌تواند منبع اطلاعاتی خوبی برای شما باشد.

می‌توانید جلسات و ملاقات‌هایی با افراد در حرفه‌های مختلف ترتیب دهید و فرزندتان را پیش آنها ببرید تا اطلاعات بیشتری درمورد رشته‌های مختلف آموزشی و کاری پیدا کنند. از کمک دوستان، اقوام و دیگران نیز استفاده کنید.

آخر اینکه، درمقابل وسوسه سخنرانی و نصیحت کردن فرزندتان مقاومت کنید و سعی کنید خود را پراشتیاق نشان داده و همیشه حاوی و پشتیبان او باشید، حتی اگر فرزندتان مدام فکر و تصمیم خود را تغییر دارد. فرزندتان به تاثیر مثبت شما در این زمان نیاز دارد.

پربازدید هفته
پربازدید ماه

عکس های خنده دار

عکسهای دیدنی و جالب